B-uppsats

Som vanligt är det alltför mycket på g för att hinna med allt, men idag känns det riktigt kul.
Den här terminen är uppdelad i två moment och under denna andra del ska vi bl.a. skriva vår B-uppsats.

Även om jag fortfarande är på ett idéstadium, var jag idag på Barnhjärtmottagningen och talade med några läkare. (Eftersom jag själv har ett medfött hjärtfel och känner läkarna sedan barnsben, så var det rätt lätt att få kontakt med dem^^) Min idé är att forska om hur nyblivna föräldrar upplever vetskapen/tillkännagivandet att deras barn har ett medfött hjärtfel, hur detta ses på utifrån andra då det även är känt som "det osynliga handikappet". Man kan ju inte se att en människa har ett hjärtfel (om man inte visar ärret) och fortfarande är det svårt att förstå hur jobbigt det faktiskt kan vara emellanåt.
Som jag tänker just nu önskar jag att min målgrupp skulle vara föräldrar med hjärtebarn i åldrarna 5-10 år, dels för att det inte då längre är så "nytt" och även att barnen själva har börjat komma in i det stadium då dagis/förskola/skola inträder och hur föräldrarna ser även på den förflyttningen mellan att vara 'de ständiga vårdnadshavarna' till att "ge bort det sjuka barnet" till andra - om ni förstår hur jag menar?!

Av läkarna på mottagningen fick jag en väldigt positiv respons och efter ett 18-minuters samtal med mamma över telefon så har jag förstått att även där mottogs idén med glädje! Faktiskt överraskad av att mamma reagerade så starkt på idén, eftersom hon inte mår helt bra just nu - men då måste det ju betyda att jag kanske är något bra på spåren i alla fall!

Känner mig så glad och upprymd just nu!
Vill bara sätta igång med den här uppsatsen alltså! ;D

Har första inbokade mötet med handledare på onsdag nästa vecka och fullt upp framtills dess, så får ta tag i det nu, göra bort det och vara redo att sätta igång när startskottet går! :DD



Bild lånad från google.se Sökord: Hjärtebarn

Kommentarer
Postat av: Lena

Låter som du har det hektiskt. Känns lite stressigt här med. Men det ska gå vägen. Jag hoppas du får en bra kväll. Låter som en väldigt intressant ämne till B-uppsats. Finns så mycket man inte vet eller kan se men ögonen.

2009-11-10 @ 20:55:25
URL: http://lenadalesjo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0