Minnesotamodellen

- eller 12-stegsmodellen som den också kallas.

Skriver manus till vårt grupparbete som ska redovisas imorgon och bestämde mig för att en gång för alla verkligen kolla upp Minnesotamodellen. Hittade denna och tyckte att vissa av "översättningarna" (det kursiva) var riktigt kul förklarat. Se speciellt nr 5 och 7:

Ett enkelt program för komplicerade människor.

  1. Vi medgav att vi var maktlösa inför våra känslor och att våra liv blivit ohanterliga.
    Sä länge jag lever så här så går allt åt helvete.
  2. Vi kom till insikt om att en kraft starkare än vi själva, kunde hjälpa oss att återfå vårt förstånd.
    Jag måste hitta nåt som betyder mer för mig.
  3. Vi beslöt att lägga vår vilja och våra liv i händerna på Gud, sådan vi själva uppfattade Honom.
    Jag kan välja att göra annat, det finns valmöjligheter.
  4. Vi företog en genomgripande och oförskräckt moralisk inventering av oss själva.
    Vilka är mina bra och dåliga sidor. Hur kan jag utveckla de bra och förändra de dåliga.
  5. Vi erkände inför Gud, oss själva och en medmänniska alla våra fel och brister och innebörden av dem.
    Jag har hajat det här och ska ge järnet.
  6. Vi var helt och hållet beredda att låta Gud avlägsna alla dessa brister i vår personlighet.
    Jag jobbar stenhårt på förändring.
  7. Vi bad ödmjukt Honom att avlägsna våra brister.
    Lite ödmjukhet inför mig själv och andra kanske inte skadar.
  8. Vi gjorde en förteckning över de personer vi hade gjort illa och var beredda att gottgöra dem alla.
    Fy fan vad många jag har gjort illa. Det kanske är dags att göra något åt det.
  9. Vi gottgjorde alla dessa människor så långt det var oss möjligt, utom då det skulle skada dem eller andra.
    Skönt att kunna vara ärlig mot omgivningen och möta den på ett nytt sätt.
  10. Vi fortsatte vår moraliska inventering och erkände genast när vi hade fel.
    Det här borde jag också göra något åt. Det är inte så marigt att erkänna om jag har fel.
  11. Vi försökte genom bön och meditation fördjupa vår medvetna kontakt med Gud, sådan vi uppfattade Honom, varvid vi endast bad om insikt om Hans vilja med oss och styrka att utföra den.
    Ta dig inte vatten över huvudet. Ta det lugnt och försök få kontakt med dig själv och verkligheten.
  12. När vi som en följd av dessa steg själva hade haft ett andligt uppvaknande, försökte vi föra detta budskap vidare och tillämpa dessa principer i alla våra angelägenheter.
    Jag kan ge dig ett och annat tips på vägen hur du ska komma ur ditt helvete och dessutom har jag själv äntligen börjat hitta bättre vägar för att hantera tillvaron.
Hittade denna på "Susannas hemsida".

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0